Door de barrières in jezelf

De drie zekerheden van impactleiders

Organisaties inspireren doen het op hun eigen manier. Ze wijken af van gebaande paden. Dat betekent risico's en onzekerheid. Businesscases laten zich vaak lastig voorspellen. Leiders van impactorganisaties vinden hun zekerheden dan ook niet daar. Wel vinden ze die in: 1. wie ze zijn en waar ze voor staan 2. wat ze zien dat er nodig is 3. weten wat de aanpak en volgende stap is Vaak stond een persoonlijke doorbraak aan de basis. Iets dat mensen vormde tot de leiders die ze werden. Om de wereld te veranderen, moet je eerst jezelf veranderen. Dit zijn de doorbraken van mensen zoals Virginia Yanquilevich (Dopper), Ryan Gellert en Yvon Chouinard (Patagonia), Boyan Slat (The Ocean Cleanup) en Robert van Veen (Natuurhuisje).

zekerheid 1 Wie ben je en waar sta je voor?
zekerheid 2 Wat zie je dat er nodig is?
zekerheid 3 Weet je wat de aanpak en volgende stap is?

zekerheid 1: Wie ben je en waar sta je voor?

Jezelf serieus nemen

‘Ik ben nu veel meer in verbinding met mezelf’. Virginia Yanquilevich is nu CEO van Dopper.

Maar daarvoor moest ze eerst haar hart volgen door naar zichzelf te luisteren. Want als commercieel directeur bij een groot bedrijf in consumer electronics, leek ze op een ander pad te zijn.

‘Iedereen om me heen noemde wat we deden succesvol, maar zo voelde ik me niet. Ik had een geweldig team, reisde veel en was enthousiast over mijn werk – ik wás dat merk. Maar het voelde niet goed. Toen ik dat eenmaal wist, kon ik niet anders dan mijn baan opzeggen. Ik moest terug naar mijn hart, dat activistische meisje dat ik in mijn jeugd was geweest en zich inzette voor een beter wereld.’

Luister je naar jezelf?

Wanneer je eenmaal ziet, is luisteren naar wat je echt wilt, een innerlijke barrière die veel impactondernemers hebben moeten doorbreken. Dit kan tijd kosten.

In 2019 spraken we Ryan Gellert, destijds general manager EMEA van Patagonia. Hij bekende dat hij lang had geworsteld met de nieuwe purpose van Patagonia. Toen de purpose werd aangescherpt tot 'We're in business to save our home planet' begreep hij niet waarom het nodig was. Dat duurde lang. Pas na een half jaar vielen de puzzelstukken samen. Hij zag de grote vraagstukken en concludeerde dat dit precies was wat Patagonia en de wereld nodig hadden. Zonder een eerlijke zoektocht, was er ook geen doorbraak geweest.

Een half jaar na ons gesprek volgde hij Yvon Chouinard op als CEO van Patagonia.

Ik moest mijn denken veranderen

Iemand die ons bijzonder inspireerde, is Alexander Kremer. Hij is de derde generatie in een familiebedrijf met meerdere tuincentra. In 2014 was hij zakelijk zeer succesvol. Het bedrijf groeide. Maar hij zag goede mensen vertrekken. Zij gaven aan dat het bedrijf iets kwijt was geraakt.

Hier dacht hij lang over na. En hij realiseerde zich dat ze gelijk hadden. Wat volgde was een periode van zoeken, vragen stellen, zichzelf confronteren. Hij zag zich alle aandacht richten op bedrijfsmatige groei. Maar dat was niet waarom hij ooit was ingestapt.

Hij zocht externe hulp. Maar voor hij hun oplossing kon omarmen, moest hij zijn eigen denken veranderen. Zijn eerste ingeving was hun ideeën te beoordelen op basis van ‘Excel’.

Hij realiseerde zich dat hij het probleem was. “Het belangrijkste was dat ik moest luisteren naar mijn hart. Ik moest mijn attitude veranderen. Toen ik dat had gedaan werd het makkelijker.”

Hij omarmde de emotionele businesscase. Dat werd zijn sleutel voor de toekomst. Het resultaat is volgens velen het meest inspirerende tuincentrum in Europa.

Zekerheid 2 Zien wat er nodig is

Kijken èn zien

In 1968 vertrok Yvon Chouinard met vier vrienden naar Zuid-Amerika om de berg Cerro Fitz Roy te beklimmen. Ze reisden in een oud busje dat ze om de beurt reden. Achter het stuur, op de weg terug, diep in de nacht in Mexico vielen hem de talloze lichten op. Tekenen van menselijke aanwezigheid waren overal. ‘My god, we are everywhere’ verzuchtte hij.

Later zag hij dit keer op keer bevestigd worden. Zoals in de verdwijnende bossen en graslanden in Afrika, het verwoeste Russische landschap als gevolg van oliewinning en industrie, de afname van wilde dieren in Wyoming. En in de sporen die bergbeklimmers achterlieten.

Dit zien bracht hem tot de missie ‘we’re in business to do the least possible harm to the planet’.

Veel impactondernemers beginnen hun onderneming door ‘iets te zien dat iedereen ziet, en te denken wat niemand denkt.’ Het is zelden nieuw, het oplossen is wel vernieuwend. In een tijd waarin verandering zo hard nodig is, liggen er talloze kansen voor nieuwe impactondernemers.

Andere voorbeelden

Zoals vijf programmeurs in Kopenhagen. Zij zagen goed eten weggegooid worden in een restaurant. En besloten een maaltijdapp te ontwikkelen. Zo werd Too Good To Go opgericht. Het redde sindsdien meer dan 350 miljoen maaltijden.

Of een 16-jarige jongen die tijdens een duiktocht in Griekenland meer plastic dan vissen zag. Die ervaring zette Boyan Slat op het pad van The Ocean Clean Up.

Zekerheid 2

Zien wat er nodig is

Doen, niet (te veel) denken

In 2013 zien twee studenten een documentaire over Nepal. Daarin zien ze hoe iemand natuurlijke zeep wint uit de schil van een vrucht. Nieuwsgierigheid was gewekt, ook omdat de kleren van de mensen bijzonder kleurrijk en schoon leek. Was het echt mogelijk om de natuur te laten wassen?

Dan besluiten Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies iets te doen: ze schrapen twee maanden studiefinanciering bij elkaar, importeren de schillen en beginnen met experimenteren. Seepje was geboren.

In organisaties wordt denken overschat en doen onderschat. Velen zien wat er mis is. En meerdere mensen luisteren naar zichzelf. Maar slechts weinigen doen.

'One of the most difficult things is not to change society, but to change yourself.’

Nelson Mandela

Zekerheid 3

weten wat en hoe te doen

Weten wanneer je niet moet luisteren

‘Het is lastig om te bepalen naar waar ik niet naar moet luisteren, maar om echt impact te maken, moeten we keuzes maken.

We hebben 1.000’en ideeën en veel te weinig handen en mensen om ze allemaal goed te doen. Dus moeten we slim kiezen waar we eerst op inzetten en waarop daarna.

Er zijn altijd goede argumenten te vinden om iets wel of niet te doen. Vaak komt dit van mensen die het beste met ons voor hebben. Maar ik weet dat we niet verder komen door het iedereen naar de zin te maken.

Dus moet ik kiezen: naar wie luister ik wel en niet? Wat ons helpt om impact te maken voor de natuur, is daarbij altijd bepalend.’ Robert van Veen, CSO van Natuurhuisje.

Naar iedereen luisteren, levert inzichten op. Maar alle meningen samen, leveren het gemiddelde op. Dat inspireert niet. Scherpe keuzes wel.

Om impact te maken, moet je een eigen koers kiezen. Dus moet je zelf bepalen waar je wel en niet naar luistert.

Zo doen zij dit:

‘Je moet ergens beginnen. Je moet niet nadenken. Je moet gewoon beginnen. Iedereen kan een Tony zijn.’ Dit zegt Maurice Dekkers in de documentaire ‘Van chocoladecrimineel tot wereldverbeteraar.’

Hij is één van de journalisten die aan de basis stond van Tony’s Chocolonely. Naast aangrijpen over de misstanden, toont deze documentaire ook prachtig hoe veel kleine acties aan de basis stonden van één van de meest Inspirerende impact organisaties in Nederland.

Bij Tony's Chocolonely staat deze bijvoorbeeld niet alleen in de repen en hangt hij aan de muur, lange tijd werd deze ook expliciet uitgesproken bij elke weekstart. Hij stond daarnaast in alle contracten. Het is de start van elk plan en actie. Niet om te informeren, maar om te oriënteren.

Houston,

I could be the problem.

Een continu proces

De doorbraken die hier geschetst zijn, hadden een blijvend effect. Ze zetten mensen op een ander pad. Ook op dat pad zijn weer persoonlijke doorbraken nodig. Barrières van bijvoorbeeld onbewuste aannames, vaardigheden, bewustzijn van drijfveren, emoties en impact op anderen.

Het is misschien geruststellend dat iedereen te maken heeft met persoonlijke barrières. En dat als één iemand ze kan doorbreken, iedereen ze kan doorbreken. De vraag is alleen ‘hoe’.

Degene met een ‘Waarom' om voor te leven, overwint bijna iedere ‘hoe’.

F. Nietzsche

Linkedin | Whatsapp

De Inspirerende 40 is een initiatief van Synergie