Door de barrières in jezelf
De drie zekerheden van impactleiders
Organisaties inspireren doen het op hun eigen manier. Ze wijken af van gebaande paden. Dat betekent risico's en onzekerheid. Businesscases laten zich vaak lastig voorspellen. Leiders van impactorganisaties vinden hun zekerheden dan ook niet daar. Wel vinden ze die in: 1. wie ze zijn en waar ze voor staan 2. wat ze zien dat er nodig is 3. weten wat de aanpak en volgende stap is Vaak stond een persoonlijke doorbraak aan de basis. Iets dat mensen vormde tot de leiders die ze werden. Om de wereld te veranderen, moet je eerst jezelf veranderen. Dit zijn de doorbraken van mensen zoals Virginia Yanquilevich (Dopper), Ryan Gellert en Yvon Chouinard (Patagonia), Boyan Slat (The Ocean Cleanup) en Robert van Veen (Natuurhuisje).

zekerheid 1: Wie ben je en waar sta je voor?
Jezelf serieus nemen
‘Ik ben nu veel meer in verbinding met mezelf’. Virginia Yanquilevich is nu CEO van Dopper.
Maar daarvoor moest ze eerst haar hart volgen door naar zichzelf te luisteren. Want als commercieel directeur bij een groot bedrijf in consumer electronics, leek ze op een ander pad te zijn.
‘Iedereen om me heen noemde wat we deden succesvol, maar zo voelde ik me niet. Ik had een geweldig team, reisde veel en was enthousiast over mijn werk – ik wás dat merk. Maar het voelde niet goed. Toen ik dat eenmaal wist, kon ik niet anders dan mijn baan opzeggen. Ik moest terug naar mijn hart, dat activistische meisje dat ik in mijn jeugd was geweest en zich inzette voor een beter wereld.’

Luister je naar jezelf?
Ik moest mijn denken veranderen

Zekerheid 2 Zien wat er nodig is
Kijken èn zien
In 1968 vertrok Yvon Chouinard met vier vrienden naar Zuid-Amerika om de berg Cerro Fitz Roy te beklimmen. Ze reisden in een oud busje dat ze om de beurt reden. Achter het stuur, op de weg terug, diep in de nacht in Mexico vielen hem de talloze lichten op. Tekenen van menselijke aanwezigheid waren overal. ‘My god, we are everywhere’ verzuchtte hij.
Later zag hij dit keer op keer bevestigd worden. Zoals in de verdwijnende bossen en graslanden in Afrika, het verwoeste Russische landschap als gevolg van oliewinning en industrie, de afname van wilde dieren in Wyoming. En in de sporen die bergbeklimmers achterlieten.
Dit zien bracht hem tot de missie ‘we’re in business to do the least possible harm to the planet’.
Veel impactondernemers beginnen hun onderneming door ‘iets te zien dat iedereen ziet, en te denken wat niemand denkt.’ Het is zelden nieuw, het oplossen is wel vernieuwend. In een tijd waarin verandering zo hard nodig is, liggen er talloze kansen voor nieuwe impactondernemers.
Andere voorbeelden
Zoals vijf programmeurs in Kopenhagen. Zij zagen goed eten weggegooid worden in een restaurant. En besloten een maaltijdapp te ontwikkelen. Zo werd Too Good To Go opgericht. Het redde sindsdien meer dan 350 miljoen maaltijden.
Of een 16-jarige jongen die tijdens een duiktocht in Griekenland meer plastic dan vissen zag. Die ervaring zette Boyan Slat op het pad van The Ocean Clean Up.

Zekerheid 2
Zien wat er nodig is
Doen, niet (te veel) denken
In 2013 zien twee studenten een documentaire over Nepal. Daarin zien ze hoe iemand natuurlijke zeep wint uit de schil van een vrucht. Nieuwsgierigheid was gewekt, ook omdat de kleren van de mensen bijzonder kleurrijk en schoon leek. Was het echt mogelijk om de natuur te laten wassen?
Dan besluiten Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies iets te doen: ze schrapen twee maanden studiefinanciering bij elkaar, importeren de schillen en beginnen met experimenteren. Seepje was geboren.
In organisaties wordt denken overschat en doen onderschat. Velen zien wat er mis is. En meerdere mensen luisteren naar zichzelf. Maar slechts weinigen doen.

'One of the most difficult things is not to change society, but to change yourself.’
Nelson Mandela
Zekerheid 3
weten wat en hoe te doen
Weten wanneer je niet moet luisteren
‘Het is lastig om te bepalen naar waar ik niet naar moet luisteren, maar om echt impact te maken, moeten we keuzes maken.
We hebben 1.000’en ideeën en veel te weinig handen en mensen om ze allemaal goed te doen. Dus moeten we slim kiezen waar we eerst op inzetten en waarop daarna.
Er zijn altijd goede argumenten te vinden om iets wel of niet te doen. Vaak komt dit van mensen die het beste met ons voor hebben. Maar ik weet dat we niet verder komen door het iedereen naar de zin te maken.
Dus moet ik kiezen: naar wie luister ik wel en niet? Wat ons helpt om impact te maken voor de natuur, is daarbij altijd bepalend.’ Robert van Veen, CSO van Natuurhuisje.

Naar iedereen luisteren, levert inzichten op. Maar alle meningen samen, leveren het gemiddelde op. Dat inspireert niet. Scherpe keuzes wel.
Om impact te maken, moet je een eigen koers kiezen. Dus moet je zelf bepalen waar je wel en niet naar luistert.
Zo doen zij dit:
Houston,
I could be the problem.
Een continu proces
De doorbraken die hier geschetst zijn, hadden een blijvend effect. Ze zetten mensen op een ander pad. Ook op dat pad zijn weer persoonlijke doorbraken nodig. Barrières van bijvoorbeeld onbewuste aannames, vaardigheden, bewustzijn van drijfveren, emoties en impact op anderen.
Het is misschien geruststellend dat iedereen te maken heeft met persoonlijke barrières. En dat als één iemand ze kan doorbreken, iedereen ze kan doorbreken. De vraag is alleen ‘hoe’.
Degene met een ‘Waarom' om voor te leven, overwint bijna iedere ‘hoe’.
F. Nietzsche