De Inspirerende 40 van 2024
Voor het 14e jaar op rij onderzoeken we wat de 40 meest inspirerende organisaties zijn voor Nederlanders. Omdat de voorbeelden voor de toekomst niet de organisaties zijn die vandaag domineren, maar de organisaties die Nederlanders inspireren. Dit zijn de organisaties die dit in 2024 Nederlanders inspireren:
Ontwikkelingspercentage
Totale score
Ontwikkelingspercentage
Verschuiving in plaatsen
Totale score
1.
2.
3.
4.
5.
Na 5 jaar op rij nummer één in de Inspirerende 40 (2018 - 2023), was de vraag onvermijdelijk: wat te doen met Too Good To Go? Nee, niet weer de meest inspirerende organisatie? Zijn er dan geen andere voorbeelden?
Ja, die zijn er. En ze verdienen ook een podium. Want de Inspirerende 40 is ontwikkeld om voorbeelden voor de toekomst een podium te geven. Hoe meer organisaties daar staan, des te beter het wordt.
Nederlanders bepalen de Inspirerende 40 Maar, de Inspirerende 40 is niet onze lijst. We stellen hem slechts samen. Hij wordt bepaald door representatief onderzoek onder Nederlanders. Daarmee 'rommelen' kan natuurlijk niet.
Greatest Of All Time De oplossing vonden we in een nieuwe categorie. Na Muhammed Ali, Michael Jordan, Johan Cruyff, Ireen Wüst en Irene Schouten, is er nu ook een Inspirerende 40 Greatest of All Time: Too Good To Go. De eerste en voorlopig enige op deze lijst.
Inspiratie om op te schalen Too Good To Go valt overal op. In 2022 kreeg het een plek in de Times100 lijst met de meest invloedrijke organisaties.
Voorlopig is het nog niet klaar. In 2023 redde Too Good To Go met haar gemeenschap vier maaltijden per seconde (wereldwijd). Helaas gaan er nog steeds 40.000 per seconde verloren.
Daarom wil het versnellen en opschalen. Genoeg inspiratie en wij blijven Too Good To Go zeker volgen. Vanaf nu dus als Inspirerende 40 G.O.A.T.
De indrukwekkende Inspiratiescores van Inspirerende 40 G.O.A.T. Too Good To Go
Visie & relevantie - plek 1
Innovatieve kracht - plek 3
Overall inspiratiescore - G.O.A.T.
Klantbeleving - plek 3
Product & dienst - plek 2
Gijs van der Schoot, Country Director Belgium & The Netherlands
"De Inspirerende 40 bewijst dat positieve verandering mogelijk is - er komen meer organisaties die het anders en met name beter willen doen. Dat is precies wat we nodig hebben!"
De 4 pijlers van inspirerende organisaties
Visie
Inspirerende organisaties staan in dienst van de samenleving. Dat blijkt uit hun visie en houding. Zo zijn ze gericht op het leveren van een maatschappelijke bijdrage. De meest inspirerende onder hen werken zelfs aan een betere wereld. Daarbij zijn ze duurzaam, helder over hun rol en open/transparant.
Organisatie
Inspirerende organisaties zijn innovatief. Bovendien worden hun innovaties als toonaangevend in de markt gezien. In laagconjunctuur wordt dit belangrijker.
Product
Inspirerende organisatie bieden daarbij kwalitatief goede producten/ diensten die echt iets oplossen. Steeds belangrijker wordt dat deze stijlvol zijn/ er mooi uitzien. Het oog wil ook wat.
Klantbeleving
Inspirerende organisaties brengen hun klanten op andere ideeën, laten hen iets anders doen. Dat doen ze op een originele, verrassende wijze.
Zij scoren hier het hoogst op
Visie
- Fairtrade Original
- Seepje
- Happy Soaps
- Lush
- Marcel's Green Soap
Organisatie
- ASML
- LEGO
- Lush
- Nike
- Apple
Product
- Samsung
- bol.
- LEGO
- IKEA
- Dille & Kamille
Klantbeleving
- LEGO
- Lush
- IKEA
- Dille & Kamille
- Happy Soaps
Impactorganisaties
die inspiratie gebruiken om de verandering te versnellen
Trends in inspiratie
De kenmerken van inspirerende organisaties veranderen door de tijd. In 2012 werden kenmerken als ‘innovatief’ en ‘kwaliteit’ het vaakst spontaan genoemd. ‘Innovatief’ zelfs door vier op de tien mensen. Het was de tijd waarin vooral organisaties als Apple, De Efteling en IKEA hoog scoorden. Zij 'democratiseerden' iets voor velen. ‘Duurzaam’ en ‘maatschappelijke bijdrage’ werden destijds slechts door een op de tien mensen genoemd.
Sinds 2024 zijn ‘duurzaam’ en ‘maatschappelijke bijdrage’ veruit de meest genoemde kenmerken. Bijna een op de drie mensen noemt minstens één van deze kenmerken. Het is de tijd van organisaties als Too Good To Go, Seepje en Fairtrade Original.
Ontwikkelingen 2024: barrières
Duurzaam, betaalbaar, zichtbaar & leuk
Inspiratie werkt als windvaantje, het duidt op het sentiment van het moment. Jaarlijks zien we organisaties die opvallen doordat hun inspiratiewaarde stijgt of daalt. Dit zijn enkele opvallende resultaten van 2024:
HEMA realiseert de grootste groei in inspiratiewaarde, maar liefst 14,4%. Bijzonder. In 2012 vonden we HEMA nog terug op de derde plaats, om in 2015 uit de Inspirerende 40 te verdwijnen. Nu komt het dus terug, met een indrukwekkende sprong in inspiratiewaarde. HEMA laat zien dat duurzaam niet persé duurder en ook leuker kan zijn. En dat het leuk kan zijn om daar aan te werken.
Andere organisaties die groeien in inspiratiewaarde laten hetzelfde zien: denk aan IKEA, Lush, Vinted.
Inspiratie is vaak een nieuw , beter perspectief op een huidige situatie. In Nederland is die situatie dat mensen gemiddeld heel gelukkig zijn (bron: monitor Brede Welvaart CBS). Tegelijkertijd doemen er barrières op voor de toekomstig geluk. Die barrières zijn zichtbaar in het lage consumentenvertrouwen, zorgen over woonmogelijkheden, betaalbaarheid en klimaat. Ook ecologische barrières komen steeds nadrukkelijker in zicht. Op het moment van schrijven waarschuwt een groep van 15.000 opnieuw voor een onomkeerbare klimaatramp. Een maand voor de volgende klimaattop in Azerbeidzjan laten zij zien hoe de wereld voor een kritieke en onvoorspelbare nieuwe fase in de klimaatcrisis staat. In een context waar mensen onder druk komen te staan, zetten zij elkaar helaas onder druk. Spanningen nemen toe.
Inspirerende organisaties bieden een perspectief voor een toekomst waarin duurzaam en een fijn leven hand in hand gaan. Dat juist de voorvechter Patagonia het meest in inspiratiewaarde daalt, is misschien verbazingwekkend. Maar niet wanneer je bedenkt dat steeds meer organisaties hier aandacht voor vragen en het dicht bij mensen brengen. terwijl Patagonia zich juist meer richt op het bestrijden van de 'root causes'. Deze acties zullen voor de gemiddelde Nederlander minder zichtbaar zijn, maar misschien wel het meest effectief.