The Good Roll Toiletpapier om wc’s mee te bouwen
The good roll maakt wc-papier zo leuk dat het zonde is om weg te stoppen in kastjes. Daarbij is dit sociaal-duurzaamste wc-papier een serviceproduct waar iedereen beter van wordt.
Met als belangrijkste missie: de wereld ‘less shitty’ maken door goed sanitair te bouwen voor mensen die het nodig hebben. Pas opgericht in 2017 is the good roll nu al internationaal actief. Het bedrijf zit vol plannen om de groei de komende jaren vast te houden.

Bouw wc’s en help mensen vooruit
De vraag om mee te denken over verduurzaming van een hotelketen, voerde Sander de Klerk en Melle Schellekens naar toiletpapier. Voor veel dingen was een duurzaam initiatief beschikbaar, maar niet voor de enorme hoeveelheden wc-papier die er dagelijks doorheen gingen. Mede vanwege de gewoonte om halve rollen te vervangen door nieuwe, ging dat om grote aantallen, veelal niet gerecycled wc-papier.
Door deze opdracht ontkiemden er bij Melle zaadjes waarmee hij al lang had rondgelopen. Het ontwikkelingswerk dat zijn moeder verrichtte, had hem in zijn jeugd de harde ongelijkheid getoond. Tijdens een toevallige ontmoeting in Zuid-Afrika was hij gewezen op het belang van sanitair om dit tegen te gaan. Toiletten betekenen minder ziekten, betere leefomstandigheden, schoner water.
Het idee dat ongelijkheid opgelost kon worden door wc’s fascineerde Melle. Getriggerd door de opdracht van de hotelketen, en geïnspireerd door het voorbeeld van EARTH Water, ontstond er een idee: duurzaam wc-papier dat helpt wc’s te bouwen.
The Good Roll verandert de WC-papiermarkt
"The Good Roll heeft een alledaags product getransformeerd. Met WC-papier-as-a-service, opvallende branding en next-level klantgerichtheid combineren ze kwaliteit met impact. Elk rolletje draagt bij aan een betere wereld. Geen keuze meer tussen het aantal lagen, maar tussen impact. WC-papier zal nooit meer hetzelfde zijn."
Joris van Zoelen, Impactstrateeg Synergie en co-auteur van het boek ‘En nu dan’

Boomvriendelijk toiletpapier
Dagelijks worden er wereldwijd 27.000 bomen gekapt voor wc-papier. Ook het transport hiervan levert de nodige belasting op. The Good Roll ontwikkelde zacht, gerecycled toiletpapier. En dan nog beter: meer papier op de rollen, dus nooit meer zonder. De eis om 100% plasticvrij te werken, leidde tot de meest in het oog springende vernieuwing: de vrolijke verpakking.
Het illustreert de verandering die wordt gezocht. Een product waar je blij van wordt, en waarmee je tijdens het (dagelijks) gebruik direct impact maakt. De designs worden gemaakt door een klein groepje talentvolle, creatieve ontwerpers. Er worden ook specials gemaakt, zoals met WOMEN Inc, ze ontwikkelden een wc-rol in de vorm van maandverband die in verschillende openbare ruimtes werd opgehangen.
"Als menstruatieproducten gewoon overal beschikbaar zijn, net als toiletpapier, zouden heel veel mensen geholpen zijn. Daarom vragen we aandacht voor dit probleem in openbare toiletten."
Een goed gevoel bij de achterkant Ook de achterkant van deze rol geeft een goed gevoel. Veel werk wordt gedaan door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die zo weer een kans krijgen in hun ontwikkeling. Het wc-papier wordt in een eigen webshop verkocht, ook aan zakelijke klanten. Daarnaast is het verkrijgbaar via Albert Heijn, Pieter Pot, Jumbo, Gorillas en Odin. Er wordt zelfs gesproken over het openen van een ‘Flagshitstore’, waarvan wij hopen dat die er gewoon gaat komen.
Wc-papier om toiletten te bouwen
De grote drijfveer achter The Good Roll is het bouwen van toiletten voor mensen die er geen hebben. Het toiletpapier is een middel, geen doel. Van de netto bedrijfswinst wordt 50% beschikbaar gesteld aan de Good Roll Foundation. Daarvoor worden in Ghana toiletten gebouwd in scholen en (woon)gemeenschappen. Het bouwen wordt uitbesteed aan lokale aannemers, het onderhoud aan een lokale franchisenemer. Dit zorgt voor draagvlak in de gemeenschap. The Good Roll maakt het slechts mogelijk, en kijkt persoonlijk mee. Voor, tijdens en na de bouw.
Ze hebben al meer dan 240 toiletten gerealiseerd. Hiervan profiteren ongeveer 12.500 mensen. De ambities gaan veel verder: in 2028 5.000 toiletten om daar 1,5 miljoen mensen mee te helpen.
Van een Nederlandse scale-up naar een multinational Inmiddels is het gerecyclede papier vervangen door papier gemaakt van bamboe. Nog zachter, beter voor de aarde en de boeren in Ghana. De papierschaarste maakt dat gerecycled papier vaak al een bestemming vindt. Bamboe is een snelgroeiend gewas dat veel CO2 opneemt, zuurstof produceert en in Ghana groeit naast gewassen van cacao- en koffieboeren. Deze bamboe-oogsten verschaffen hen extra inkomsten.
The Good Roll werkt met een coöperatie van ongeveer 180 boeren. De prijs wordt gezamenlijk bepaald. Een goede prijs is in ieders belang. Daarnaast wordt er voorlichting gegeven over het oogsten en de groei van bamboe.
In Ghana werd een eigen (wc-)papierfabriek geopend. Hier wordt niet alleen papierpulp voor Nederland gemaakt, maar ook wc-rollen voor de lokale markt in Ghana en Nigeria. De middenklasse groeit er hard en daarmee ook de vraag naar (duurzaam) wc-papier. De regio zet in op lokale productie en het lokale keurmerk heeft daar veel waarde.


Scores 2024 The Good Roll op basis van de positie in de gecombineerde lijst van de Inspirerende 40 & Ones2Watch
Visie & relevantie - plek 10
Innovatieve kracht - plek 15
Overall inspiratiescore - plek 7
Klantbeleving - plek 4
Product & dienst - 44
Wc-papier als serviceproduct
Het is iets dat we bij veel impactorganisaties zien: als je product een middel is en geen doel, ontstaat er creativiteit en innovatie. Zo ziet The Good Roll wc-papier als een serviceproduct en zet het daarop in met een speciaal customercareteam. Met ervaring in de hotellerie maken zij een feestje van dit proces, wat de klanten waarderen met een 9,7. Inmiddels hebben meer dan 20.000 klanten een abonnement op dit wc-papier. In de meting van de Inspirerende 40 ziet we dit terug in de hoge score op de pijler ‘relatie’.
Daarnaast verschaft The Good Roll haar zakelijke abonnees aan het einde van het jaar impact cheques. Hierop staat vermeld wat de impact is van het gebruik van dit papier: het aantal bomen dat in een jaar is bespaard, het aantal toiletten dat dit heeft helpen bouwen en het aantal mensen dat hiervan profiteert. Next level impact reporting wat ons betreft, want direct gericht op de klant en persoonlijk. Daar kan iedereen inspiratie uit halen.