Door de barrière: HappySoaps
HappySoaps sprint de Inspirerende 40 van 2024 binnen. In 2023 was het al de absolute One-2-Watch en door zowel groei op inspiratiewaarde als op bereik zien we de organisatie nu terug in de Top-10 van de Inspirerende 40.
Medeoprichter Marcel Koers verbond zijn eigen idealen met zijn ervaring in eCommerce en merkbouw. De combinatie van inzicht, idealisme én ongeduld bouwde een snelgroeiend bedrijf en merk. Het succes gaat over meer dan het uitvinden van het volgende stukje HappySoap. Een zoektocht in persoonlijke ontwikkeling, organisatiegroei en innovatie.
Scores Happy Soaps
Visie & relevantie - plek 5
Innovatieve kracht - plek 22
Overall inspiratiescore - plek 6
Klantbeleving - plek 6
Product & dienst - 34
Happy door leiderschap
Marcel Koers blijft voortdurend kritisch op zijn eigen leiderschap met de ambitie om altijd te zoeken naar de juiste persoon die HappySoaps door de volgende groeifase kan leiden. De vragen hierover die Marcel Koers al direct bij de start van het interview deelt, raken misschien ook één van de succesfactoren die meerdere inspirerende impactorganisaties kenmerkt: altijd beginnen met het onderzoeken en onderkennen van de barrières in jezelf. “Ik denk dat elke leider zich regelmatig de vraag moet stellen: ben ik nog de juiste persoon voor de volgende fase”.
Marcel's vastberadenheid en doelgerichtheid hebben de snelle groei van HappySoaps mede mogelijk gemaakt. Nu HappySoaps de stap maakt van scale-up naar een volwassen organisatie, wordt deze drang naar vooruitgang gekoppeld aan strategische focus en duurzame groei.
Er is een cultuur van openheid en groei binnen HappySoaps gecreëerd, waar regelmatige feedback een integraal onderdeel is van leiderschap en innovatie. De bereidheid om zichzelf continu te verbeteren, dient als inspiratie voor het team. “Van feedback word je alleen maar beter”.
Binnenkort staan er veranderingen voor de deur bij HappySoaps, waaronder de invulling van de rollen van CEO en CMO, en een aanpassing in Marcel’s rol.
Marcel blijft betrokken bij de strategische visie van HappySoaps en kijkt ernaar uit om samen met de nieuwe CEO en CMO de impact van het bedrijf verder uit te breiden. De aanstaande veranderingen in het leiderschap van HappySoaps zijn onderdeel van een grotere strategie om de volgende groeifase krachtig in te zetten, met nieuwe talenten die het succes en de visie verder zullen uitbouwen.
'Ik vraag aan iedereen in de organisatie regelmatig om ongezouten kritiek op mij te leveren”
Marcel Koers, oprichter HappySoaps
Innoveren voor impact
Bij HappySoaps blijft innovatie centraal staan. Het team is vastbesloten om HappySoaps niet alleen te laten groeien, maar ook om te blijven pionieren in duurzaamheid en plasticvrije oplossingen die de standaard in de industrie zullen veranderen.
De ambitie van de broers ging meteen verder dan alleen het plasticvrij maken van cosmeticaproducten. Alsof dat al niet uitdagend genoeg was gingen zij aan de slag met het ontwikkelen van producten die én plasticvrij waren én watervrij (immers, je gebruikt de producten op een plek waar meer dan genoeg water beschikbaar is) én betaalbaar én in Nederland gemaakt én vegan en proefdiervrij.
Door in de beginperiode vooral online te experimenteren met nieuwe producten ontstond een snelle feedbackloop waardoor de organisatie direct inzicht kreeg in wat er wél en niet werkt.
Van ontembare energie naar energieke focus Uit de idealen, de snelle inzichten en ook de ontembare energie van het team ontpopten tot nu toe meer dan 175 verschillende producten. “Onze volgende stap is om het portfolio efficiënter te maken. We onderzoeken op welke manier we producten kunnen combineren terwijl we de impact ervan alleen maar verbeteren en tegelijkertijd de portfolio indikken. Dat vraagt niet alleen veel op het gebied van innovatie, maar is vooral een cultuurontwikkeling. Vanuit de fase waarin alles leuk was en alles kon, moeten we leren dat we onze impact verbeteren door meer focus”.
Hiermee raakt HappySoaps een 2e barrière - na het doorbreken van persoonlijke barrières als leider – namelijk het scherp krijgen en doorbreken van de barrières in de eigen organisatie.
“We hebben ons altijd verbaasd over de enorme hoeveelheid plastic die je meekrijgt bij de aanschaf van een cosmeticaproduct. Met alle gevolgen van dien. Marco (Marcel's broer) en ik wisten dat het anders moest kunnen. De vraag was alleen ‘hoe’.”
'Onze uitdaging is om nét zo aantrekkelijk en zichtbaar te zijn, maar dan zonder al die waste.’
Marcel Koers
Missie in alles leidend
HappySoaps wil 50 miljoen plastic ‘flessen’ besparen. “Je wordt als consument voortdurend ‘geflest’” zegt Marcel. “Uiteindelijk zijn de meeste cosmeticaproducten voor 20% een werkzame combinatie van ingrediënten met 80% water in een grote en opvallende verpakking. Onze uitdaging is om nét zo aantrekkelijk en zichtbaar te zijn, maar dan zonder al die waste.”
Bij HappySoaps is de missie leidend in alles. Dát is ook de reden waarom getalenteerde en ervaren professionals er graag werken. “Enerzijds geeft onze missie de absolute duidelijkheid over waar we uit willen komen en anderzijds geeft het de absolute uitdaging omdat we er nog lang niet zijn. We doen geen concessies aan onze missie. Als we het hebben over 100% plasticvrij dan is ons product ook 100% plasticvrij. Een barrière in de markt is écht dat halfgrijze producten nu als lichtgroen of zelfs groen verkocht worden. Daarmee lijkt het alsof we als consument heel goed bezig zijn, maar eigenlijk wordt je als klant alsnog geflest. We hebben écht na te denken over een manier waarop we volledige transparantie krijgen”.
In de Inspirerende 40
Na in 2023 al de lijst van de Ones-2-Watch aan te voeren, breekt HappySoaps letterlijk door de barrière en komt binnen op de 6e plek in de Inspirerende 40 van 2024.
- Klanten vinden de visie van HappySoaps zeer inspirerend. In hun ogen levert de organisatie een duidelijk herkenbare bijdrage aan de maatschappij en werkt zij aan een betere wereld.
- Ook ervaren klanten een inspirerende relatie met HappySoaps waarbij zij onder andere op nieuwe ideeën worden gebracht om duurzamer te leven.
- Als derde zien klanten de organisatie als zeer innovatief en grensverleggend.
“Met #Teamplasticvrij betrekken we onze gebruikers direct bij onze organisatie. Via onder andere de Facebookgroep hebben consumenten direct contact met onze ontwikkelaars en andere in de organisatie. Opvallend is dat klanten elkaar ook heel vaak helpen met vragen en tips. Alleen al door goed te lezen en luisteren, leren we zoveel van hetgeen onze gebruikers waarderen én nog missen. Een enorme bron van inspiratie en informatie. We zijn écht samen met onze klanten en gebruikers op een missie. We ontwikkelen mét de markt in plaats van vóór de markt.”