Door de barrières in je organisatie
Rolf Smeding startte op 1 april 2002 bij Bugaboo. 22 Jaar later ontwikkelde hij met succes het refurbished en leaseconcept. Zijn kennis van de organisatie was essentieel voor het succes. Hij deed het namelijk totaal anders dan Bugaboo het al die jaren deed. Zijn verhaal is een indrukwekkend voorbeeld van het doorbreken van de grootst barrière op weg naar impact: barrières in een organisatie.
De doorbraak van Bugaboo Om te begrijpen hoe Rolf succesvol was in het verduurzamen van Bugaboo, moeten we terug naar 2002. Dit was het jaar waarin Bugaboo internationaal doorbrak met haar kinderwagen, mede dankzij de populaire serie 'Sex and the City'. Bugaboo was toen nog een jong bedrijf, maar stond aan de vooravond van explosieve groei.
Rolf begon als product supervisor en vervulde in zijn carrière verschillende rollen, zoals Q&A-manager, engineering director en uiteindelijk Director of Business Development. Door deze uiteenlopende functies kreeg hij een compleet beeld van de producten, de technische aspecten, de klantbehoeften en de interne organisatie.
Het interne moeras Ondanks de enorme groei van Bugaboo – de omzet steeg met een factor honderd in 18 jaar – bleef Rolf met één vraag worstelen: waarom slaagden duurzame initiatieven zoals lease- en refurbished-modellen nooit? Goede ideeën, getalenteerde mensen en ambitieuze plannen waren er genoeg, maar ergens in de organisatie stokte het altijd. De complexiteit van interne processen en besluitvorming bleek keer op keer een obstakel.

Mede dankzij Sex and the City brak Bugaboo internationaal door in 2002
Of
Een radicale oplossing: niet in, maar naast de organisatie In 2020 besloot Rolf dat het anders moest. Hij ontwierp een radicaal nieuw plan: in plaats van de gebruikelijke interne structuren te volgen, zou hij een zelfstandig opererende eenheid opzetten. Dit kleine, onafhankelijke team – een eenmansunit zonder vast budget – kreeg de vrijheid om het lease- en refurbished-model te ontwikkelen, buiten de interne processen van Bugaboo om.
De Kracht van een 'one man unit' Zijn pitch sloeg aan bij de CEO die hem fiat gaf. En hem beloonde door geen budget toe te kennen. Waar dit voor anderen een belemmering zou kunnen zijn, was dit voor Rolf een zegen. Rolfs voordeel was dat hij Bugaboo van binnen en buiten kende. Hij wist zijn weg informeel toch wel te vinden tussen de verschillende afdelingen.
In 2020, midden in de COVID-pandemie, verzamelde hij 100 kinderwagens die onder garantie waren geretourneerd. Hij repareerde er 98 en verkocht ze met winst. Het succes van deze pilot gaf hem het vertrouwen dat zijn aanpak werkte.
Schalen met externe partners In plaats van te proberen het intern op te schalen, zocht Rolf bewust samenwerking met externe partners. Flexibiliteit en ondernemerschap stonden centraal, en door buiten de gebruikelijke interne structuren te werken, wist hij zijn model snel te professionaliseren en succesvol uit te breiden.
Ontdekt door commercie Na drie jaar begon het interne succes van de refurbished kinderwagens op te vallen. Commerciële teams zagen een groeiend aandeel in de omzet vanuit dit nieuwe kanaal, en al snel werd het businessmodel door de gehele organisatie omarmd.

Niet in, maar naast Unilever
De sleutel voor Marcel's Green Soap
Marcel Belt deelt een vergelijkbaar verhaal. Bij Unilever werkte hij aan meerdere duurzame proposities. Geen zag het daglicht. Er was altijd wel een afdeling, een team, een manager die het tegenhield. Pas toen Marcel besloot om het buiten Unilever te organiseren, vloog het.
Dit zien we bij veel bedrijven gebeuren. Een nieuw businessmodel toevoegen lukt bijna nooit, wel incrementele verbeteringen van het bestaande. Maar soms is een revolutie broodnodig. En die moet worden georganiseerd.

Culturele gevangenschap
LEGO: Innovatie organiseren
Een bedrijf dat keer op keer bewijst dat het wél kan, is LEGO. De Deense speelgoedfabrikant, opgericht in 1932, blijft vernieuwen en inspireren. Volgens Marius Lang, General Manager Benelux bij LEGO, zijn er drie kernwaarden die dit mogelijk maken: 'moed, nieuwsgierigheid en focus'. Die waarden zijn heel richtinggevend bij LEGO.
To inspire and develop the Builders of Tomorrow Het is LEGO's ambitie om wereldwijd om probleemoplossend vermogen te stimuleren: creativiteit en veerkracht om de wereld beter te maken. De missie ‘to inspire and develop the Builders of Tomorrow’. Om daar op dezelfde manier aan te werken, heeft LEGO intern op vele manieren georganiseerd.
Innovatie begint met spelen Kinderen worden bijvoorbeeld uitgenodigd om met de nieuwste producten te experimenteren. Ontwerpers leren door hun observaties wat werkt en wat niet. Ook kunnen ze direct met de kinderen in gesprek.
Het bedrijf werkt continu aan de toekomst, met teams die zich richten op 2027 en verder. Niet elke innovatie slaagt, maar dat is onderdeel van het proces.
House of Ideas LEGO stimuleert innovatie door het 'House of Ideas', waar elke medewerker zijn of haar ideeën kan pitchen. Dit huis heeft een vast budget om de beste ideeën te realiseren. Zo werd het idee om LEGO's botanische bloemen niet in, maar naast de doos te presenteren, vorig jaar een groot succes. Waar het bij andere sets draait om het in elkaar zetten en spelen, is bij de bloem het eindproduct belangrijker. Op deze manier is het makkelijker een voorstelling maken van hoe het in je eigen huis zou staan.
Het bedrijf werkt nauw samen met de LEGO-community, die actief bijdraagt aan nieuwe ontwerpen en ideeën. Andere innovaties zijn LEGO gaming, LEGO series op onder andere Netflix en afgelopen maand zelfs een samenwerking met Formule 1.
Voor de bouwers van morgen Bij alle nieuwe uitvindingen blijft het legosteentje altijd centraal staat. In Fortnite staat het legosteentje en ermee bouwen zelfs letterlijk centraal. Het legosteentje is het middel, het vertrekpunt de vraag: ‘hoe helpt het ons bij het inspireren en ontwikkelen van de bouwers van morgen?’.


What it is
is beautiful
Innovatie moet je organiseren
Rolf Smeding en Marcel Belt laten zien dat succesvolle innovatie vaak buiten de bestaande structuren moet worden georganiseerd. LEGO toont aan hoe je innovatie op grote schaal kunt stimuleren door een cultuur te creëren waarin moed, nieuwsgierigheid en focus centraal staan.
Het is aan ons allemaal om innovatie actief te organiseren, culturele blokkades te doorbreken en te zorgen dat nieuwe ideeën de ruimte krijgen om te groeien. Alleen dan kunnen we de grote veranderingen realiseren die bedrijven nodig hebben om in de toekomst succesvol te blijven.
'We did not come to fear the future. We came here to shape it.''
Barack Obama