Verandering is hard nodig en wij houden van organisaties die deze brengen.
Daarom begonnen we in 2011 met de Inspirerende 40.
Zodat we niet langer kijken naar de voorbeelden uit het verleden,
maar ons laten leiden door de voorbeelden voor de toekomst.
De Inspirerende 40 haalt de focus van de organisaties die domineren en verlegt die naar de organisaties die inspireren. Inspirerende organisaties bewijzen dat en hoe het anders kan.
Van wat domineert
de voorbeelden uit het verleden
naar wat inspireert
de voorbeelden
voor de toekomst
De Inspirerende 40 2024
De Inspirerende 40 is de naam van het jaarlijkse onderzoek en de lijst van de 40 meest inspirerende organisaties voor Nederlanders. Gestart in 2011 om ons niet te laten leiden door de voorbeelden uit het verleden, maar te kijken naar de voorbeelden voor de toekomst. Door de barrière Inspiratie is een menselijk vermogen om snel gedrag te veranderen. Een inzicht dat zich ineens aandient (inspire: ingeblazen vanuit de geest).
In 2024 richten inspirerende organisaties zich nog veel meer op de manier waarop ze verandering brengen. Duurzaamheid is het belangrijkste kenmerk dat anno 2024 een organisatie inspirerend maakt.
Maar duurzaamheid is ook een beladen begrip. Voor veel mensen heeft het een lading gekregen van beperking, achteruitgang. Barrières komen in zicht.
Inspirerende organisaties laten zien hoe we deze barrières overwinnen. Ze starten vanuit een aantrekkelijk toekomstperspectief en zijn heel specifiek over hoe dit kan worden gerealiseerd. Daarmee doorbreken zij de barrières.
Van belofte naar bewijs Schaal vergroot je impactvermogen. Daarom schalen impactorganisaties op. Maar liefst 6 organisaties maken dit jaar de overstap van de Ones2Watch, de kraamkamer, naar de Inspirerende 40: Happy Soaps, Natuurhuisje, Elho, Patagonia, Smaakt en Naïf. Zij ontwikkelen zich in de ogen van Nederlanders van belofte tot bewijs.
Tony's Chocolonely, Dopper en Too Good To Go gingen hen voor. Samen creëren ze het nieuwe normaal. Moeders inspireren meer dan managers Iedereen kan inspireren. In 2018 en 2019 brachten we in kaart welke mensen het meest inspireren. Moeders, en ook vaders scoren hoog. Managers niet.
Managers inspireren gemiddeld slechts één op de vier mensen. Hoe krijgen zij mensen dan mee? Dwang, ratio en afkopen zijn noch effectief noch efficiënt. In organisaties zijn managers vooral druk met de waan van de dag.
Dat kan anders laten de organisaties uit de Inspirerende 40 zien. Zij laten zien hoe Nederlanders willen dat organisaties zijn. Dit zijn de voorbeelden voor iedereen die naar verandering streeft.
Dit is het percentage organisaties in de Inspirerende 40 dat kan worden aangeduid als impactorganisatie.
De groei van impactorganisaties
Impactorganisaties bestaan om een maatschappelijke verandering teweeg te brengen. Daarvoor gebruiken ze een businessmodel. Hun focus ligt op de samenleving, op de wereld zoals die kan worden, niet op wat deze nu is.
Impactorganisaties zijn gamechangers die hun omgeving veranderen. Een fietskoerier die duurzaam vervoer wil aanbieden in Amsterdam is maatschappelijk verantwoord bezig. Een fietskoerier die ál het pakketvervoer in Amsterdam duurzaam wil maken is een impactorganisatie. Als er tenminste een plan is.
De meest inspirerende organisaties van het moment zijn impactorganisaties. Zoals Too Good To Go dat werkt aan een wereld zonder voedselverspilling. En Seepje dat werkt aan fossielvrij wassen door de natuur de was te laten doen.
Ook in non-profit zien we dat organisaties die gericht zijn op het brengen van een verandering (impact) het meest inspireren. Goed doen is niet voldoende, je moet dat heel goed doen.
De inspirerende impact-organisaties van 2024
Deze impactorganisaties kleuren de Inspirerende 40 '24.
De kracht van impact
van je sollicitanten
weegt de positieve impact van een organisatie mee bij de baankeuze.
van je klanten
gelooft dat purpose gedreven organisaties de hoogste kwaliteit leveren.
zo productief
zijn geïnspireerde medewerkers ten opzichte van medewerkers die tevreden zijn volgens hun managers.
betere prestaties van
purpose-gedreven organisaties dan organisaties zonder purpose.
Wil je
werken
in de
markt?
of
werken
aan de
markt?
'De Inspirerende 40 helpt ons enorm. Het laat zien dat wat we doen, echt werkt. Daarmee is het een bevestiging van wat we doen. Het helpt ons de juiste keuzes te blijven maken en focus aanbrengen. En stimuleert ons verder te gaan. Omdat het een onderzoek is bij mensen die ons kennen, is dit een lijst die wij zeer serieus nemen.'
Robert van Veen – Chief Strategy Officer Natuurhuisje
There is no transformation without inspiration
Barack Obama